
بروزرسانی: 02 تیر 1404
دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست ؟ خدمات دیجیتال مارکتینگ شامل چه می شود؟ لاوان
بازاریابی کلاسیک را «تسهیل گری» برای پیشبرد فعالیت های اقتصادی می دانند و آن را به عنوان علمی که به بررسی نیازهای مشتری و حتی ایجاد نیاز خاصی می پردازد و بعد با معرفی و عرضه یک محصول، آن نیاز را تامین می کند، معرفی می کنند. با این حال تفاوت بازاریابی کلاسیک و دیجیتال هم ماهوی و هم ابزاریست، بازاریابی جاذبه ای و بازاریابی محتوا مشخصا از دل بازاریابی دیجیتال برخواسته اند و ابزارها و کانال های دیجیتال مارکتینگ، صرفا به همین حوزه تعلق دارند. اگر حالت بیزینس شما B2C است، با توجه به نقاط قیمتی محصولات شما، معمولاً هدف نهایی فعالیت های دیجیتال مارکتینگ شما جذب مردم به سمت وب سایت و تبدیل کردن آن ها به مشتریان بدون نیاز به صحبت کردن با تیم فروش می باشد. دیجیتال مارکتینگ با استفاده از تاکتیک ها و کانال های متعدد برای ارتباط برقرار کردن با مشتریان جایی که بیشتر زمان خود را می گذرانند، یعنی فضای آنلاین تعریف می شود. از خود وب سایت گرفته تا دارایی های آنلاین یک برند؛ تبلیغات دیجیتال، ایمیل مارکتینگ، بروشورهای آنلاین و موارد دیگر تاکتیک های متعدد و متنوعی هستند که زیر چتر دیجیتال مارکتینگ قرار می گیرند.
دستیابی به مشتری هدف
دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست ؟ خدمات دیجیتال مارکتینگ شامل چه می شود؟ لاوان
این به تنهایی یک کانال بسیار قدرتمند است و وسیله ای است که برای اجرای انواع کمپین های بازاریابی آنلاین لازم است. یک سایت باید یک برند، محصول و خدمات را به شیوه ای واضح و به یاد ماندنی نشان دهد. اینباند مارکتینگ یکی از استراتژی هایی است که از ابتدا در دل بازاریابی دیجیتال متولد شده و سپس به دنیای غیردیجیتال هم راه پیدا کرده است. این استراتژی بر جذب، تعامل و لذت مخاطبان تمرکز می کند و تلاشش این است که تبلیغات و بازاریابی حس مزاحمتی برای مخاطبان ایجاد نکند. حتی اگر با حضور در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام بتوانید به فروش برسید، داشتن سایت باعث می شود مردم به شما اعتماد بیشتری داشته باشند زیرا کسب و کارتان شکل رسمی تری به خود می گیرد.
۱۲. بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing)
ما در یکی از درس های تقویت خواندن انگلیسی، قسمتی از کتاب پولیتزی را با صدای خود او آورده ایم و درباره اش توضیحاتی ارائه کرده ایم (نقش مخاطب در بازاریابی محتوا). کتاب دیوید اسکات با عنوانقوانین جدید بازاریابی و روابط عمومی را می توان یک کتاب مرجع کلاسیک در زمینه ی بازاریابی دیجیتال دانست. ضمن این که ما هم در درس های مرتبط با بازاریابی دیجیتال، از آن ها استفاده کرده و بارها به آن ها ارجاع داده ایم. در این رویکرد، معنی دیجیتال مارکتینگ را بر اساس معنای مارکتینگ تعریف می کنند. قبل از هر کاری باید گزاره های منحصر به فرد خودتان را مشخص کنید، صدای برند را بشناسید و ارزش هایی که دارید را مکتوب کنید.
از آن جایی که دیجیتال مارکتینگ آپشن ها و استراتژی های بسیار زیادی دارد، می توانید نوآوری بیشتری به خرج داده و تاکتیک های بازاریابی مختلفی را با بودجه مشخص امتحان کنید. با دیجیتال مارکتینگ همچنین می توانید از ابزارهایی مانند Analytics Dashboard برای نظارت بر موفقیت و نرخ بازگشت سرمایه کمپین های خود بیشتر از کاری که می توانید با تبلیغات سنتی محتوا مانند بیلبوردها یا تبلیغات چاپی، بدست آورید. به صورت کلی، هر کاری که شما در آن از ابزارهای دیجیتال (مثل ایمیل، سایت، پیامک و...) برای تبلیغات، فروش، نظرسنجی یا معرفی محصولات یا خدماتتان استفاده کنید، نوعی بازاریابی دیجیتال است. با استفاده از سئو محلی، برندها می توانند از طریق پیامک، ایمیل و رسانه های اجتماعی به مشتریان هدف در مجاورت خود دسترسی پیدا کنند.
- با این حال، این اتفاق های ناخوشایند را، به فرض که روی دهند، نمی توان به معنای از رونق افتادن تخصص دیجیتال مارکتینگ در نظر گرفت.
- در برنامه های افیلیت مارکتینگ ، اهداف و شاخص هایی برای سنجش میزان نتیجه بخش بودن تبلیغات در نظر گرفته می شود.
- این فرد با استفاده از رویکردهای متفاوت بهینه سازی موتور جستجو ممکن است مستقیما با تولیدکنندگان محتوا برای اطمینان ازعملکرد مناسب محتوای تولیدی در گوگل در ارتباط باشد، حتی اگر این محتوا در شبکه های اجتماعی پست شده باشد.
ارسال ایمیل خبرنامه، ارسال پست شبکه های اجتماعی بر اساس زمان های از پیش تعریف شده و گزارش گیری خودکار از نمونه های این نوع هستند. همزمان فهرستی از افراد محبوب و تاثیرگذار (اینفلوئنسرهای) شبکه های اجتماعی منتخب تهیه کنید که احتمال می دهید که به محصول شما یا نسبت به اشتراک گذاری محتوای شما در شبکه های اجتماعی رغبت داشته باشند. این وب سایت باید برای معرفی شرکت و محصولات آن چندین صفحه فرود (یا صفحه فروش) داشته باشد. استراتژی بازاریابی دیجیتال یک برنامه دقیق و توأم با جزئیات فراوان در رابطه با چگونگی بهره برداری از کانال های مختلف بازاریابی دیجیتال در راستای تحقق اهداف کسب وکار است.
۱۳. بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing)
هنگام برنامه ریزی برای بازاریابی و کمپین های تبلیغاتی، یک فاکتور مهم قابل اندازه گیری بودن آن برنامه است. اندازه گیری و تحلیل در پایان هر دوره از بازاریابی به شما اجازه می دهد که ببینید چقدر موفق یا ناموفق بوده اید. شما نمی توانید بفهمید چند نفر یک بیلبورد را در یک بزرگراه دیده اند؛ اما به لطف دنیای دیجیتالی امروز، وجود ردپاهای دیجیتال و قابلیت ردیابی هر فعالیت دیجیتالی، شما قادر خواهید بود تمام فعالیت های کاربران را اندازه گیری کنید. این فعالیت ها می تواند شامل اندازه گیری نرخ تبدیل، نرخ فروش، کلیک روی لینک و … باشد. هزینه های تبلیغات سنتی مانند چاپ و انتشار بیلبورد و تبلیغات تلویزیونی بسیار بالاست. همین امر باعث می شود که کسب وکارهای کوچک نتوانند در این سطح با کسب وکارهای بزرگ رقابت کنند.
نویسنده: تیم تحریریه مرتضی